Sunday 9 August 2015

Peranan Muslimat Di Medan Amal Islami

Ini merupakan tajuk buku nukilan Sheikh Dr Faisal Mawlawi, yang diterjemah oleh ustazah Nafisah Tahir.

دور المرأة في العمل الاسلامي

Saya tidak mahu menghurai apa itu amal islami, kerana saya sendiri bukanlah begitu faqih tentangnya. Yang mahu saya tekankan di sini ialah peranan muslimat.

Semasa saya tingkatan 5 dan sepanjang cuti selepas SPM, saya mengalami krisis pembawaan diri. Kerana saya terlibat dengan gerak kerja dan organisasi sejak dari tingkatan 3. Saya didedahkan dengan ilmu kepimpinan, pengurusan organisasi, dan yang berkaitan dengannya. Dan saya secara peribadi meminati bidang tersebut.

Namun, saya dijerut persoalan dan pertanyaan, setara mana kewajipan, atau tuntutan bagi muslimat, untuk turun dalam medan dakwah dan masyarakat, memegang jawatan dan kepimpinan.

Sebagaimana yang diketahui, muslimat adalah fitnah bagi muslimin. Dan sebaik-baik muslimat yang tidak dipandang dan memandang. Namun, jika kita terlibat dengan gerak kerja dan organisasi, bukankah diri kita lebih terdedah pada pandangan ajnabiy?

Saya jadi keliru. Banyak pendapat dan pandangan. Dan saya pasti ada segelintir muslimat di luar sana turut mengalami situasi yang sama dengan saya. Jadi dengan rahmat Allah, Allah mempertemukan saya dengan buku ini.

Sheikh Dr Faisal Mawlawi merupakan Penasihat Agama Pertubuhan Organisasi-organisasi Islam Eropah. Dalam buku ini, didedahkan tentang fahaman-fahaman yang melemahkan penglibatan muslimat di medan amal islami.

Pada awalnya, berat untuk saya menerima kerana di sini banyak menyalahkan muslimin, atau khususnya para suami. Namun bacaan seterusnya meredakan hati saya.

Antara ringkasan intipati yang saya cari ialah berkenaan keizinan untuk muslimat turun di medan amal islami.

Awlawiyyat muslimat, tetap kepada keluarga, namun tanggungjawab ini juga wajib melihatkan kepada ketenatan ummah sekarang. Dalam apa jua keadaan sekalipun, izin suami yang utama, walaupun suami enggan mengizinkan dengan alasan yang tidak sepatutnya, suami berdosa tetapi isteri tetap wajib mentaatinya. Walaubagaimana pun, terdapat ketetapan syarak yang wajib diperhalusi oleh muslimat dalam keterlibatan mereka.

Untuk lebih jelas dan wadhih, carilah buku ini.

Seterusnya, bahagian ini yang menthabatkan saya. Iaitu keberuntungan wanita muslimah di dalam gerakan Islam daripada Dr Wahibah Twahir. Kerana saya sendiri merasakan keberuntungan itu walaupun baru setahun jagung dan sumbangan tidak lebih dari separuh kuman dalam gerakan ini.


وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ أُولَٰئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan, dan melarang daripada berbuat kejahatan; dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan RasulNya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. (At-Taubah:71)

Akhir sekali, saya tidaklah terlalu kuat berpegang pada pandangan ini, saya masih mencari pandangan-pandangan lain yang relevan mengikut situasi diri, keluarga dan keadaan semasa.

Semoga dipermudah urusan kita-kita

2 comments:

  1. Syukran Farah atas perkongsian yang bermakna. :)

    ReplyDelete
  2. Syukran Farah atas perkongsian yang bermakna. :)

    ReplyDelete