Thursday 10 September 2015

Kehinaan Seorang Hamba

Kehinaan demi kehinaan.

Aku baca kalamMu,
Aku mendapati kehinaan dalam diriku.

Aku tatap hadis RasulMu,
Aku mendapati kehinaan dalam diriku.

Aku sahut seruan sepertiga malamMu,
Aku mendapati kehinaan dalam diriku.

Aku periksa hafazan tidak seberapaku,
Aku mendapati kehinaan dalam diriku.

Aku menahan lapar dahaga sunat untukMu,
Aku mendapati kehinaan dalam diriku.

Aku menyampaikan nasihat peringatan dariMu,
Aku mendapati kehinaan dalam diriku.

Aku menulis ajaran kekasihMu,
Aku mendapati kehinaan dalam diriku.

Ya Tuhan...

Penat lelahku untuk siapa...
Rukuk sujudku untuk siapa...
Fasih tuturku menjadi apa...
Zikir ratibanku semua ke mana...
Al-Quran kalamMu menghujahkan apa...
Masaku untuk membelek lautan ilmuMu untuk apa...

Ya Tuhan...

Mengapa semuanya kembali menghujahku
Mengapa semuanya terbang bagai debu
Mengapa semuanya kembali melaknatku
Mengapa syaitan bersorak melihatku

Ya Tuhan...

Hati yang disangka bersinar cantik rupanya terpesong tujuan
Bicara fasih bagai ulamak rupanya hati penuh kekufuran
Al-Quran dibaca berbalik-balik rupanya mahukan pujian
Kitab ilmuMu dibelek-belek rupanya berkehendakkan kemahsyuran
Zikir pagi petang diratib-ratib rupanya mahu dipandang

Ini ya Tuhan... kehinaanku.

Dan aku memperoleh semua kehinaanku yang aku damba...

Dan terus melangkah dengan kononnya pakaian keimanan dan ketaqwaan, menutupi diri penuh kemunafikan dan kekufuran.

Ini ya Tuhan. Kehinaan hambaMu, yang mensia-siakan..

[Al-Quran, 23:25

وَقَدِمْنَا إِلَىٰ مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ هَبَاءً مَنْثُورًا

Dan Kami tujukan perbicaraan kepada apa yang mereka telah kerjakan dari jenis amal (yang mereka pandang baik), lalu Kami jadikan dia terbuang sebagai debu yang berterbangan.]

[Saidina Ali KW meriwayatkan, bahawa Rasulullah SAW bersabda,

"Mohonlah perlindungan Allah daripada lembah kesedihan."

"Ya Rasulullah, apakah lembah kesedihan itu?"

"Lembah itu di neraka jahannam. Jahannam sendiri memohon perlindungan darinya sebanyak 70 kali sehari. Lembah itu Allah SWT sediakan bagi para pembaca al-Quran yang membacanya kerana riak."

HR Ibnu Majah]






No comments:

Post a Comment